tekening #6: leefgroepen (nog een keer)

IMG_8427

 

Tatyana:

Leefgroepen zal alles over Fioretti vertellen want dat is meer dan ergens anders dat ze daar zitten in die ruimtes. Zo, dat is kindjes en dat is verpleegpost en dat is pubers. En daar staat kasten daar en hier kasten en hier kast. En hier kast.

En dat is mooi groene zetels die ik zeer graag heb. Zij zijn mooi en zij zijn ook zo aangepast aan kinderen. Ik zou daar ook graag op zitten, ik vind dat zeer tof. En je hebt daar ook tafels en het is ordelijk bij die leefgroep daar. Zij zijn heel ordelijk. Het is roze stoel die hier staat en dat is van Nathalie. En David heeft groene stoel. Ik zie dat regelmatig die stoel terugkeert. En voor anderen is geen probleem welke stoel. Wij hebben die stoel voor haar versierd toen zij jarig was. En zij vond dat zo superleuk dat voor haar heeft iemand iets gedaan.

Vroeger lag tapijt hier. Maar nu hij is weg naar de gang ernaast. En ik vond dat ook gemakkelijk om te poetsen daar. Het is vrij ordelijk. Af en toe ligt daar iets. En het is vrij propere leefgroep in vergelijking met pubers. De opvoeders helpen mee met opruimen, zij zorgen dat kinderen zelf opruimen. Het is meer discipline in die groep en jij ziet zo kinderen moeten kunnen en moeten leren. Ja, structuur.

Verpleegpost, ja hier is tafel, hier is kast, hier is nog kast. Grote tafel, dat vind ik ook zeer prima. Komt alle collega’s aan die tafel en tijdens pauze passeert zo veel mensen en kan bij iedereen babbeltje slaan. Die zwarte stoelen. Het is gezellige plek en dat is zo midden, dat is hart van afdeling. Daar komt alle telefoon, daar kan druk in zijn, kan gezellig zijn, werkruimte. Maar het is van chaos daar op zijkant. Veel te veel rommel op die vensterbank. En kapstok. Dat is ergernis. Dat is overvol met alles en wat. Dus kapstok vol rommel. Hier staat nu kartonnen doos. Daarin zit alle verloren voorwerpen of kledijstukken van mensen en hier mag iedereen zoeken zijn jas, trui of ik weet niet hoe. En het is vrij interessant om dat af en toe te zien.

En dan pubers… Pubers hebben kasten hier volledig, ze hebben kasten hier, hebben kast hier en kast hier. Iedereen heeft zijn plaats en je ziet dat Dries    zit in andere ruimte en het is altijd vuil. Op zijn tafel is vuil en onder zijn tafel is vuil. Het is altijd daar rommel. Rommel van etensresten, van alles. Hier zit Sheela en hier zit Kimberly. Ik denk dat zij hebben gewoon van gedrag van kinderen, kinderen klein beetje verplaatst. Dat meer kinderen die andere uitdaagt, zit eventjes op andere plaatsen. En ja, hier rommel, rommel, rommel, op de grond hier allemaal rommel, vuil en van alles en hier is ook vuil, vuil, vuil. En hier doorgang is ook vuil. Structuur en discipline (bij de kinderen) en vuiligheid en niet ordelijk (bij de pubers).

Bart: Is dat ook de leeftijd?

Tatyana: Ik weet het niet. Leeftijd, begeleiding, kinderen, problematiek, ziektebeeld… Ik weet het niet. Hier is constant, constant, constant, je alle dagen komt en het is alle dagen zo rommel rommel rommel. Maar ik denk dat waarom komt die rommel? Omdat zij pubers zij zijn grote en zij zitten dicht op elkaar. Bijvoorbeeld als wij dicht op elkaar komen, ik kom in jouw ruimte dus comfortzone is verkleinen en wij werken op elkaars zenuw. En plus pubers, zij zijn zo prikkelbaar plus zij zijn ook ziek, prikkels nog straffer en nog sterker en daarom misschien daar resultaat van. Zo denk ik. Ik weet niet zeker.

Plaats een reactie